Kaamosta paossa Roomassa

Etelä-Suomen kaamosaika ei sovi minulle. Märkää, kylmää, harmaata, ankeaa, pimeää, synkkää…

Ei oo totta! Reissuun siis…

Marras-joulukuussa on pakko paeta välillä joko pohjoiseen tai etelään. Tänä vuonna tuli paettua sekä että, ensin pitkäksi viikonlopuksi Leville ja nyt Roomaan. No miten Roomassa kannattaa märän kaamoksen tuomaa kurjuutta torjua? Rooma on täysin ainutlaatuinen kaupunki. Missään muualla ei ole olo kuin kävelisi vuosituhantisessa ulkoilmamuseossa tai historian kirjojen sivuilla. Yksi hyvä tapa viettää aikaa marras-joulukuussa Roomassa on vain kuljeksia pitkin Rooman aurinkoisia (toivottavasti…) ja ainakin turisteista melko tyhjiä katuja ja katsella sekä kuunnella kuinka historian siivet havisevat ympärillä. Roomassa ajatukset päätyvät melkeinpä väkisin pohtimaan menneiden aikojen maailmoja. Sitä kuinka ne historian kirjojen tyypit kuljeskelivat hassut asut päällään samoilla Rooman historiallisilla kaduilla. Tottakai voi aina mennä katselemaan upeita nähtävyyksiä myös sisäpuolelta, mutta kun on ainakin parhaat jo tullut nähtyä moneenkin kertaan, niin nykyisin Roomassa käydessä sitä usein vain kuljeskelee pitkin katuja ja nautii Rooman tunnelmasta. Eikä tietysti pidä unohtaa aivan erinomaista roomalaista keittiötä, jonka antimista kannattaa nauttia, kunhan vain näkee hieman vaivaa etukäteen ja etsii hyvän ravintolan. Valitettavasti massaturismi on tehnyt monesta ravintoloitsijasta ”varkaan” ja laatu ei ihan jokaisessa ravintolassa enää vastaa mielikuvia roomalaisesta keittiöstä. Kaikkein parasta on tietysti, jos onnistuu pääsemään roomalaisen perheen lounas- tai illallisvieraaksi. Toisin silloin edessä on melko varma ylensyönti ja ”ruokakuolema”, mutta kuolema tapahtuu kuitenkin aivan erinomainen maku suussa…

Mutta ei Rooman tarvitse olla pelkkää historiaa ja henkistä kulttuuria. Tällä kertaa hieman googlailimme etukäteen ja huomasimme, että Rooman ympäristössä on varsin aktiivista maastopyöräilykulttuuria. Eli maastopyöräilemään! Ensin mietimme, että vuokraisimmeko vain pyörät ja lähtisimme omin päin pyörimään Rooman lähimetsiin, mutta sitten löysimme Rome MTB Guidesin, jonka hinnat olivat varsin kohtuulliset, niin päätimme ottaa samantien oppaan. Omin päin vieraassa paikassa homma menee niin helposti epämääräiseksi pyörimiseksi ilman päämäärää. Oppaan kanssa näkee ja kokee paljon enemmän, etenkin kun on paikassa, jossa ei ole selkeitä merkittyjä reittejä. Rome MTB Guides järjesti maastopyöräopastusta ainakin Rooman läheisen Frascatin kaupungin vieressä sijaitsevalla Castelli Romanin puistoalueella, josta varasimme muutaman tunnin retken.

Italiassa kulttuurilla on monet kasvot

Pyöräpäivämme aamu valkeni sateisen yön jälkeen ihan kauniina. Kävelimme majapaikastamme Colosseumin kupeesta Terminin rautatieasemalle, ostimme kahvit ja vähän evästä ja nousimme junaan jolla matkustimme Tor Vergataan, jossa oppaamme Sergio meitä jo odottelikin. Tässä kohtaa hieman alkoi huolestuttaa. Samantien, kun astuimme junasta, alkoi sataa vettä kuin sitä kuuluisaa aisaa. No ajelimme sateessa muutaman kilometrin Rome MTB Guidesin ”pyörämajalle”, jossa vuokrapyörämme odottelivat ja tapasimme oppaamme komean koiran, Maremmano-Abruzzesen nimeltään Argo, joka tervehti meitä ystävällisesti, mutta vartijakoiralle ominaisen arvokkaasti. Pyöristä sitten pari sanaa. Minulle oli varattu Specializedin ihan mukava kevyt etujousto. Päivi sai valita joko samanlaisen tai saman firman täysjouston väliltä. Valinta osui täysjoustoon.  Pyörien mallinimiä ei tullut sen kummemmin selvitettyä, mutta ihan mukavat pyörät.

Argo huilailee tiluksillaan

Kun pyörät oli valittu, lähdimme polkemaan. Ylämäkeen tottakai. Ensin kapusimme asfalttia pitkin Frascatiin, josta muutamien keskiaikaisten kivikatujen ja portaiden kautta pääsimme maastoon ja jatkoimme ylämäkeen. Jotenkin tuntui, että poljimme koko päivän ylämäkeen. Välillä oli lyhyehköjä laskuja ja sitten taas jatkui ylämäki. Tuli mieleen, että miten on mahdollista polkea koko ajan ylöspäin, kun teimme kuitenkin lenkin? No maasto oli joka tapauksessa mukavaa. Heti aluksi pysähdyimme yhdelle alueen nähtävyyksistä, Villa Aldombrandinille, joka on todella komea vanha huvila upealla sijainnilla. Villan pihalta on suorastaan mykistävät maisemat kohti Roomaa. Hetken valokuvailun jälkeen jatkoimme matkaa ja pian saimme polkea ikivanhaa roomalaista tietä. Wow! Vanhaa tietä polkeminen oli toki upeaa, mutta sateisen yön jäljiltä märät suuret litteät ja sileät kivet olivat todella liukkaita! Ehkä roomalaisten kulkupeleissä oli erilaiset rengasmateriaalit? Roomalaisen tien varrella oli myös vanha roomalainen asumus, mutta juuri siinä kohtaa kumpikaan meistä ei pystynyt pysähtymään, kun kitka oli renkaiden alla sen verran herkällä, joten tarkempi ihailu jäi väliin. Roomalaisen tien lisäksi poljimme pääosin erilaisia polkuja. Välillä metsissä ja välillä niityillä ja viiniviljelmien reunoilla. Näimme matkalla myös ratsastajia, jotka olivat liikkeellä varsin komeilla hevosilla. Seutu on suosittua paitsi maastopyöräilijöiden niin myös ratsastajien keskuudessa ja ilman konflikteja ei täälläkään kuulemma aina selvitä. No sellaista se tuppaa olemaan vähän joka paikassa. Nousua tosiaan riitti, mutta mitään teknisesti liian vaikeaa ei ollut. Minun kevyt etujousto oli mainio peli meidän reitillä. Matkan aikana pysähdyimme yhden kerran espressoille ja puolessa välissä Nemin pikkukaupungissa pidimme lounastauon.

Nemiin laskeutuminen oli varsin hauska kokemus. Nemi sijaitsee järven rannalla, joka on syntynyt vanhan tulivuoren kraateriin. Heti järven takana on meri. Näkymä ylhäältä mäen päältä on todella komea. Ensin keskiaikainen pikkukaupunki, sitten järvi ja heti sen takana meri. Myös lasku kylään oli hauska. Ajoimme hyvän matkaa ikivanhoja rappusia alas kapeita kujia seuraillen. Taas tuli sellainen ”paluu historiaan” tunnelma. Söimme lounaaksi pastaa ja ihailimme upeaa maisemaa aitiopaikoilta lounasravintolan komeista maisemaikkunoista, ja tottakai espressot päälle. Todennäköisesti emme olisi kuitenkaan syöneet mitään päivän aikana, jos Päivi ei olisi lounastaukoa toivonut. Oppaamme oli nuorena miehenä ajanut Mario Cipollinin kanssa samassa tiimissä ja oli nytkin lähdössä Etelä-Afrikkaan johonkin 8 päivän maastopyöräkisaan, joten hän ei todennäköisesti juurikaan huomannut liikkuneensa meidän keskivertokuntoisten seurassa, vaikka kehuikin meitä kohteliaisuudesta hyviksi pyöräilijöiksi. Ja Nemistä vielä sen verran, että sieltä alkaa (tai ilmeisesti sinne päättyy) ikivanha pyhiinvaellusreitti Via Francigena, jota voi edetä myös maastopyörällä.

Paluumatka alkoi taas yllättäen nousulla, joka kulki melko liukasta ja mutaista polkua ylös halki miellyttävän metsän. Tämän nousun jälkeen alkoi vihdoin viimein ensimmäinen kunnon lasku, joka sitten jatkuikin käytännössä meidän lähtöpisteeseen saakka. Alkumatkan laskeskelimme mukavia polkuja, sitten metsätietä ja aivan loppumatka autoteitä. Perillä vaihdoimme vaatteet, tervehdimme Argon ja sen jälkeen Sergio ajoi meidät Frascatiin odottelemaan seuraavaa junaa. Odotellessa ehdimme vielä mukavasti kahville ja Roomassa olimme sopivasti illansuussa.

Frascati

Maastopyöräpäivämme oli varsin onnistunut ja ehdottomasti suositeltava aktiviteetti Rooman loman oheen! Tämän linkin (julkaistaan myöhemmin) kautta löytyy vielä lyhyt videoyhteenveto päivästä. Parco dei Castelli Romanin alueella riittäisi reittejä pidemmäksikin aikaa ja vaikeustasoakin pitäisi olla aikalailla laidasta laitaan. Rooman ympäristössä on myös muita maastopyöräilyyn sopivia kohteita, kuten esimerkiksi enduro-henkinen Veio Bike Park Rooman pohjoispuolella. Eli Roomassa voi varsin mainiosti yhdistää kulttuuri- ja maastopyöräloman. Ja olisihan se aika hienoa ajaa omalla Bronsonilla Espanjalaiset portaat alas…