Adventure Park & Victoria Park, Christchurch

Eteläsaaren pohjoisosan jälkeen ajoimme Christchurchiin länsirannikon kautta. Koko ajomatka oli erittäin upea! Alkumatkasta ajelimme läpi rehevien vuoristometsien ja länsirannikon rannat ja aallokot olivat todella vaikuttavia. Christchurchissa oli kuitenkin jälleen maastopyöräilyn vuoro. Löysimme Epic Center -nimisen pyöräliikkeen aivan paikallisen DH-puiston ja maastopyöräreittien ääreltä. Meillä oli kuitenkin hieman huono tuuri. He olivat juuri sinä sunnuntaina jossain muualla ja liike oli kiinni. Tällä kertaa on kuitenkin sanottava, että asiakaspalvelu oli kohdallaan. Pyöräliikkeen omistajat järjestivät liikkeeseen kaverinsa antamaan meille pyörät ja päivän päätteeksi saimme palauttaa pyörät heidän toisen kaverin kotipihalle. Tässä kohtaa on todella ymmärretty mitä on asiakaspalvelu!

Etukäteen hieman pohdimme, että haluammeko ajaa alamäkeä Adventure Parkissa vai mennä ajelemaan polkuja viereiseen Victoria Parkiin. Päivä oli reissumme ensimmäinen jota saattoi kutsua melkeinpä kuumaksi, joten päädyimme tekemään kompromissin. Otimme kolmen nousun lipun ja kävimme nousujen välissä ajelemassa Victoria Parkissa.

Adventure Park ei ollut aivan täydessä iskussa. Hiljattain alueella oli ollut vakava metsäpalo ja iso osa reiteistä oli vielä kunnostuksen alla. Se ei meitä kuitenkaan juurikaan haitannut. Ylös noustiin tuolihissillä, jossa oli pyörille oma teline. Todella luksushommaa! Ensimmäisenä laskimme alas Duncan’s Donuts -nimisen reitin. Reitti oli todella nimensä veroinen. Donitseja avoimessa hiekkamaastossa riitti! Reitin haaste olivat nimenomaan nämä ”donitsit” eli tiukat mutkat. Mittaa reitille kertyi kuulemma 9 km, joten treeniä donitsien ajosta sai todella paljon yhdellä laskulla. Toisen nousun jälkeen lähdimme alas alueen toista reunaa. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen reitti sivusi Victoria Parkia ja teimme pienen ”välikoukkauksen” Victoria Parkin puolelle. Poljimme puiston läpi menevää tietä ylös maisemapaikalle, jossa otimme turistikuvat ja siirryimme polun puolelle. Polku kulki ”traversena” Victoria Parkia hallitsevan vuoren reunoja. Aluksi jatkoimme poljimme sitä jonkun matkaa eteenpäin ja sopivan pätkän jälkeen käännyimme takaisin kohti Adventure Parkia. Laskettelimme mukavaa polkua alaspäin avoimilta niityiltä hienoon metsään, jossa reittejä haarautui moneen suuntaan. Tästä kohtaa laskimme tietä pitkin takaisin Adventure Parkiin ja jatkoimme kesken jäänyttä reittiämme. Tämä reitti oli aluksi melko kosteaa, jopa märkää, loivaa polkua alaspäin kunnes saavuimme hienon metsän laitaan. Loppumatka lasketeltiin sitten enemmän tai vähemmän tiukkoja mutkia upeassa metsikössä! Viimeisen laskumme teimme jälleen Duncan’s Donutsilla. Nyt homma alkoi jopa toimimaan. Vauhtia oli aivan eri tavalla kuin aiemmin ja teimme molemmat jopa ohituksia. Duncan’s Donuts oli todella hauska reitti!

Christchurchin Adventure Park ja Victoria Park muodostavat aivan loistavan kokonaisuuden. Adventure Parkissa on DH-reittejä vihreästä mustaan ja viereisessä Victoria Parkissa riittää polkuja pidempiinkiin päivämatkoihin. Tänne voisi tulla uudestaankin paremmalla ajalla tutkimaan paikkoja hieman enemmän. Päivän tunnelmia ja erityisesti Duncan’s Donutsin laskua voi katsella täältä.